Pierwsza obawa
„Chcę rozkręcić interes, zacząć w końcu zarabiać więcej. Chcę być szefem dla samego siebie. Wiąże się to z rozpoczęciem działalności gospodarczej!! Moment, moment. Przecież na działalność trzeba wziąć kredyt. Co będzie, jak nie będę miał z czego go spłacić? Wpadnę w długi. Co stanie się z moją rodziną?”
Czy miałeś lub masz takie przemyślenia o działalności gospodarczej i wstrzymujesz moment jej rozpoczęcia? Zawsze towarzyszyły mi one, jak tylko pomyślałem o tym, by zacząć działać. Miałem kredyty konsumpcyjne i kredyt hipoteczny. Czy w ogóle jakiś bank da mi kolejny kredyt? Jak ja to spłacę, jak nie będzie klientów, jak nie zacznę zarabiać od samego początku? Nie mogę rzucić pracy etatowej, zatem na działalność nie będę miał czasu. I odkładałem tę decyzję, za każdym razem argumentując to tak samo.
Co zrobić przed rozpoczęciem działalności
Teraz już wiem, że pierwszą rzeczą, jaką trzeba zrobić przed rozpoczęciem działalności, jest… uporządkowanie swoich finansów osobistych. „O czym ty mówisz? Przecież najważniejsze jest zbadać rynek, znaleźć klienta, sprzedawać etc.” Ja uważam jednak, że zadbanie o finanse osobiste daje pewne korzyści, którymi się z wami podzielę.
Abyś zrozumiał mój tok myślenia, wyobraź sobie, że Twoje gospodarstwo domowe jest swojego rodzaju przedsiębiorstwem. Wynagrodzenie z etatu to wpływy, wydatki to wydatki firmy, a efektem działania tej firmy jest Twoje szczęście;)
Pieniądze dla gospodarstwa domowego, czy firmy, są tym samym, czym jest dla człowieka krew. Bez jej odpowiedniego obiegu organizm jest toczony przez choroby lub umiera. Zatem musimy zadbać o to, by obieg był prawidłowy i „szczelny”. Mówiąc szczelny, mam na myśli to, aby nie było niepotrzebnych wycieków…pieniądza rzecz jasna.
Najlepsze narzędzie do zapanowania nad finansami
Najlepszym, według mnie, narzędziem do zapanowania nad finansami jest BUDŻET.
Budżet to nic innego jak zestawienie wpływów i wydatków.
Najprostszy budżet robisz codziennie, czasami nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Sprawdzasz, ile masz pieniędzy i zastanawiasz się, co będziesz chciał jeszcze kupić w danym okresie i czy Ci wystarczy do kolejnego wpływu.
Tu jednak tkwi pewien haczyk. Jeśli tylko myślisz, to nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkich opcji wydatków. Dopiero jak ZAPISUJESZ i MYŚLISZ, jakie możesz mieć wpływy i wydatki, jesteś w stanie odkryć, że danej rzeczy nie uwzględniłeś, a warto by było na to mieć odłożone pieniądze. Dlatego zawsze planuj z kartką i czymś do pisania.
Teraz trochę teorii i wyjaśnienie znaczenia pojęć, jakich będę używał.
Dla naszych potrzeb na obecnym etapie nie będziemy za bardzo wchodzili w szczegóły (np. czy każdy wydatek jest kosztem itd., na to przyjdzie jeszcze czas.)
Wpływy: to wszystko, co powoduje wzrost posiadanych pieniędzy w Twoim portfelu. Można wyróżnić tu takie kategorie jak: wynagrodzenie z etatu, zasiłki, 500+, zapłata za „fuchę na boku” etc.
Wydatki: to wszystko, co powoduje pomniejszenie posiadanych pieniędzy w Twoim portfelu. Można wyróżnić tu takie kategorie jak: jedzenie, mieszkanie, ubrania etc.
Oszczędności: najczęściej rozumiane jako pieniądze, które nam zostały po opłaceniu wydatków.
W naszym wypadku będzie to kwota, którą odkładamy, zanim przystąpimy do wydatkowania. Dlaczego tak? Powiem Ci później.
Cash Flow: (płynność finansowa) przepływ pieniądza przez Twoje gospodarstwo domowe.
Budżet: zestawienie wpływów i wydatków, czyli planowanie Cash Flow.
A jeszcze prościej budżet to wydawanie, posiadanych w danej chwili, pieniędzy na papierze. Już planujesz, ile wydasz i co kupisz w danym miesiącu. Wiesz zatem, czy wystarczy Ci pieniędzy na realizację założonych wydatków.
Wyniki analizy budżetu
Po przygotowaniu budżetu mogą wystąpić jedyne 3 poniższe opcje:
1. Przychody > Koszty
2. Przychody = Koszty
3. Przychody < Koszty
Opcja 1. jest najbardziej pożądaną opcją, ponieważ generujesz nadwyżki, czyli oszczędności. Jesteś w komfortowej sytuacji. Masz środki na finansowanie swojej działalności.
Opcja 2. Wskazuje, że zarabiasz tyle, ile wydajesz. Nie posiadasz w danej chwili środków na finansowanie działalności. Nie znaczy to, że nie możesz niczego zrobić. Wystarczy nadać odpowiedni kierunek wpływom (zwiększyć je poprzez dodatkowe źródła przychodu) i wydatkom (obniżyć je).
Kiedyś mówiłem, że dzięki mnie wzrasta PKB;) Udawało mi się wszystko wydać, ba nawet zaciągnąć kredyt i to nie jeden. I ten sposób aktywności doprowadził mnie do opcji 3. :/ Jest to najmniej pożądana opcja, przez którą możesz jeszcze bardziej popaść w spiralę długów i większe kłopoty. Spokojnie, będzie ciężko, ale nie ma sytuacji bez wyjścia.
Mając budżet, masz wiedzę, gdzie Twoje pieniądze płyną, a wiedząc, że możesz tymi przepływami sterować, będziesz w stanie odpowiednio reagować. Jest to ważne abyś przed rozpoczęciem działalności, był w stanie uszczelnić te kategorie, które generują ci „wyciek” pieniędzy.
Budowanie budżetu
Jeśli dobrnąłeś do tego momentu to, gratuluję. Jesteś świadomy tego, jak ważna jest płynność finansowa w firmie i w domu :]
Przystąpmy zatem do przygotowania prostego budżetu na papierze.
Pierwszym krokiem będzie, policzenie ile posiadasz obecnie środków pieniężnych do dyspozycji:
Tę sumę będziemy rozdysponowywać w danym miesiącu.
Teraz zaplanujmy wydatki. W poniższym przykładzie pokazałem pewne kategorie, jakie można wziąć pod uwagę przy planowaniu wydatków. Każdą z nich można uszczegółowić np.: „Mieszkanie / Dom” można podzielić na czynsz, opłaty za energię, opłaty za gaz, etc.
Optymalizacja budżetu
Jak możesz zauważyć, w kolumnie „Planowane” w podsumowaniu pojawiła się kwota przewyższająca posiadane przez Ciebie Zasoby Pieniężne. Oznacza to jedno. Nie stać Cię na taki zestaw wydatków. Znalazłeś się zatem w opcji 3. Napisałem wyżej, że będzie ciężko. I to jest właśnie ten moment.
Musisz przystąpić do „wycinki” wydatków. Tu może przydać się wspomniane wyżej uszczegółowienie każdej z kategorii i wycinka tych pozycji, które są Twoim „kaprysem”. To znaczy takie, które pogorszą jedynie Twoje „samopoczucie”.
Innym sposobem optymalizacji budżetu jest „dostarczenie” wpływów. Może odbyć się to poprzez podjęcie dodatkowej pracy lub kolejnego etatu, czy startu ze swoim biznesem. Tu z pomocą może przyjść lista z pomysłami na biznes. Jednakże dodatkowe wpływy (jeśli się pojawią) będą brane pod uwagę przy tworzeniu kolejnego budżetu. Teraz pozostaje wyeliminowanie niepotrzebnych wydatków.
Nie wycinamy oszczędności
Pewnie teraz mi powiesz, że przecież w pozycji Oszczędności mam kwotę 300 PLN. Nie mogę tego użyć? NIE, zobacz, że spłacasz kredyt konsumpcyjny w kwocie 970 PLN/m-c, zatem nadal ścinasz wydatki. Kwotę z Oszczędności możesz jedynie przeznaczyć na spłatę kredytu.
Moja rekomendacja do ścięcia wydatków to:
– Edukacja i samorozwój, ponieważ jest dużo darmowej wiedzy w internecie, z której możesz korzystać na tym etapie.
– Rozrywka i wakacje, nie miałbym z tym problemu, zwłaszcza jeśli walczyłbym ze spłatą kredytu.
Zauważ, że tylko w ten sposób wygospodarowałeś dodatkowe 278 PLN.
Teraz mieścisz się w budżecie i dodatkowo masz pieniądze na spłatę kredytów, a że nadal masz do dyspozycji 5000 PLN, więc 278 PLN dopiszemy do kategorii Oszczędności (lub w naszym przypadku „na spłatę kredytu”)
Spłata kredytu konsumpcyjnego to priorytet
Zapytasz pewnie, dlaczego tak cisnę ten kredyt, przecież możesz go sobie spłacać powoli?
A dlatego mój drogi, że jeśli pozbędziesz się go wcześniej to zaoszczędzisz na odsetkach, a po jego spłacie będziesz miał 748 PLN w kolejnym miesiącu do dyspozycji!!
Chwila, ale jak to, przecież spłacałem 970 PLN kredytu. Jasne, tyle spłacałeś, ale wyciąłeś wydatki na rozrywkę i rozwój, a teraz możesz przeznaczyć na to pierwotnie założone kwoty 😉
Zobacz, jak wygląda nasze zestawienie po spłacie kredytu:
Teraz jesteś w stanie wygenerować 1048 PLN nadwyżki, którą możesz przeznaczyć na finansowanie swojej firmy.
Oczywiście powyższe dane to czysta hipoteza i każdy z Was ma inną sytuację. Jednak sposób działania jest zawsze taki sam:
- Sprawdzić swój Cash Flow
- Uszczelnić ‘wycieki”
- Spłacić jak najszybciej kredyty konsumpcyjne!!
- Odłożyć poduszkę bezpieczeństwa
- Kontynuować weryfikację Cash Flow.
W tym miejscu warto wspomnieć, dlaczego wyjaśniając znaczenie Oszczędności, napisałem, że tę kategorię wpisujemy jako pierwszą i dlaczego umieściłem ją w wydatkach. Otóż pamiętaj, że w pierwszej kolejności „wypłacaj” sobie, a później innym.
Dlatego najpierw „zapłać” sobie, na początku może być to 10% wpływów, a dopiero później rozpisuj kolejne wydatki. Jak się nie mieścisz w budżecie z wydatkami, to wycinaj wydatki, Oszczędności pozostawiaj nietknięte. Dlaczego tak? Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na ten temat, pozostaw mi wiadomość w komentarzu.
Rozbicie pierwszej obawy
Najważniejszą umiejętność już posiadasz. Masz narzędzie, dzięki któremu jesteś w stanie zapanować nad swoimi finansami domowymi. Kiedy widzisz, że wszystko się spina, to czujesz ulgę, a jedna z blokad powstrzymująca Cię przed rozpoczęciem działalności zostaje rozbita.
Ponadto już wiesz, jak musisz przymierzać się do planowania wydatków w swojej firmie. Będzie Ci znacznie łatwiej, bo już to robiłeś „prywatnie”. Oczywiście nie mówię tu, że masz prowadzić sobie księgowość 😉 (to inna para kaloszy), mówię o pierwszych krokach w zarządzaniu finansami firmy.